Blog:

Even opfrissen: wat is het verschil tussen visie, missie en strategie?

In de vorige blog heb ik het gehad over de business trends voor 2019. Als deze business trends je aan het denken hebben gezet ben je opnieuw gaan nadenken over je strategie. De strategie voor de komende jaren had je natuurlijk al helemaal uitgestippeld: je weet precies wat je gaat doen om het bedrijf nóg verder te laten groeien. Toch heb je ergens een lichte twijfel. Want hoe zat het nu ook alweer? Je weet niet meer precies wat nu de visie en missie is en of je wel goed bezig bent met jouw strategie. Om het jaar helemaal goed te beginnen, fris ik jouw geheugen even op. In deze blog leg ik in het kort uit wat een visie, een missie en een strategie is.

Spring snel naar:

Probeer nu commercieel Groeien

1. Wat is een visie?

Het begrip visie kun je vanuit verschillende invalshoeken bekijken. Veel bedrijven zien het begrip visie als datgene waar je als organisatie voor gaat. De toekomstdroom van de organisatie wordt dan beschreven en er wordt uitgelegd welke bijdrage ze willen leveren aan de maatschappij.

Een andere invalshoek die minder gebruikelijk is, is vanuit een communicatiestandpunt. Crucq-Toffolo & Knitel (2013) beschrijven een visie als volgt: een bepaalde houding, blik of motivatie ten opzichte van een product of dienst, de mens of de wereld. Volgens hen komt een visie van binnenuit een organisatie en hiermee geef je richting aan je organisatie. De benadering die ik mijn trainingen gebruik, is de visie waar je als bedrijf of organisatie voor gaat.

Probeer nu commercieel Groeien

2. Wat is een missie?

Ook het begrip missie kun je via allerlei benaderingen uitleggen. De meest gebruikelijke definitie is dat de missie is waar je voor staat. Het bestaansrecht en het doel van een organisatie wordt dan uitgelegd.

Een benadering die minder vaak voorkomt is om de missie te bekijken vanuit een communicatiebril. Michels (2013) beschrijft een missie welk doel de organisatie wil bereiken in de wereld en de markt waarin ze werkzaam is. Volgens hem bestaat een missie uit het streven naar ambities voor de toekomst en de markt waarin de organisatie werkzaam is. In mijn trainingsprogramma’s ga ik uit van de eerste definitie: een missie is waar je als organisatie voor staat.

3. Wat is een strategie?

Een strategie legt uit hoe je de doelstellingen gaat bereiken. Het is een plan waarmee je de doelstellingen gaat realiseren. Met een strategie maak je keuzes en je legt uit waarom je deze keuzes maakt. Om een strategie op te kunnen stellen, moet je eerst je visie en missie helder hebben. Wanneer deze concreet zijn geformuleerd kun je aan de slag met je strategie. Er zijn verschillende soorten strategieën, zoals een organisatiestrategie, marketingstrategie of een communicatiestrategie. Een communicatiestrategie is vaak afgeleid van de organisatie- en marketingstrategie. Het is zeer belangrijk dat je bij een strategie keuzes durft te maken en dat je duidelijk verantwoord waarom je deze keuzes maakt.

Probeer nu commercieel Groeien

4. Hulp nodig?

Wil jij in real life geholpen worden met de ontwikkeling van jouw visie, missie en strategie? Ik sta voor jou klaar tijdens één van mijn managementtrainingen.

Zit je nog met vragen?

In de verkooptrainingen leer je alles over de verschillende fases van verkoop. Hierbij word je stap voor stap verder geholpen op het gebied van klantgerichte verkoop. Dat begint bij de eerste indruk, het eerste telefoongesprek of mailcontact en dit gaat door tot de offerte en de opdrachtbevestiging.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten