Blog:

Verandermanagement: In welke fase van verandering zit jij?

Wist je dat 95% van ons gedrag wordt gestuurd door ons onbewuste? De meeste beslissingen nemen we onbewust en als we dat gedaan hebben dan rechtvaardigen we die beslissing met ons bewuste. Deze blog gaat in op verandermanagement. Er zijn verschillende fasen van verandering: in welke fase van verandering zit jij?

Spring snel naar:

Probeer nu commercieel Groeien

1. Wat is gedrag?

Gedrag is eigenlijk alles wat we doen. Alles wat we doen uit ons zelf, maar ook alles wat we doen als reactie op wat er om ons heen gebeurt. Dit betekent dus dat gedrag bestaat uit alles wat we doen, maar ook bijvoorbeeld uit wat we denken. Feitelijk zijn er twee soorten gedrag, namelijk bewust en onbewust gedrag. In ons leven hebben we een bepaald gedrag aangeleerd. Dit heeft voor een groot deel te maken met je referentiekader; opvoeding, het land waar je opgroeit, cultuur, ervaringen, etc. Daaruit ontstaan standaard patronen die je onbewust doet. Dit referentiekader kan in de loop van de tijd ook veranderen.

2. Verandering is moeilijk

Je verandert elke dag, ook al heb je dit niet altijd door. Bij het woord verandering denken veel mensen direct aan een grote verandering. Maar bijvoorbeeld je haar groeit ook elke dag, waarom telt dit niet als een verandering? Dit komt omdat deze verandering onbewust is, je hebt niet door dat je haar aan het groeien is, dus vind je het ook geen verandering. Na twee maanden is je haar best lang geworden en je denkt: “Dit staat mij best goed, laat ik het zo houden”. Je bent simpelweg gewend geraakt aan je lange haren en deze verandering van uitstraling is dus onbewust ontstaan.

Als je het omdraait, is het vaak een stuk moeilijker. Hoe vaak zeggen/denken mensen wel niet om van ‘look’ te wisselen. Mensen denken vaak lang na over deze beslissing en doen niet zomaar impulsief een andere look. Dit is een bewust keuze. Ga ik mijn haar echt een keer anders doen of toch niet?

Wat is hier nou de achterliggende gedachte van? Dat onbewuste verandering veel makkelijker is dan een bewuste verandering. De truc is dan ook om verandering dusdanig door te voeren dat je het eigenlijk niet door hebt.

3. Leerfasen van Maslow

In 1954 heeft Maslow vier fasen gedefinieerd in het zich eigen maken van nieuwe kennis, vaardigheden of competenties.

  • Als je niet weet dat je iets niet kan, ben je onbewust onbekwaam. Een gevaarlijke fase, omdat je fouten maakt zonder dat je dat door hebt.
  • Als je erachter komt dat je een vaardigheid niet kent of kunt, ben je bewust onbekwaam. En als je het wel wilt kennen of kunnen ontstaat er een leerbehoefte.
  • Je leert de vaardigheid, maar je moet het nog wel bewust toepassen, het kost je veel energie en concentratie. Je bent dan bewust bekwaam.
  • Naarmate je ervaring en routine stijgt, gaat de vaardigheid steeds gemakkelijker, totdat je er bijna niet meer over hoeft na te denken. Je bent dan onbewust bekwaam.

Probeer nu commercieel Groeien

4. Business Improvement

Zijn jouw medewerkers op dit moment bewust bekwaam? Of zitten ze in de fase van onbewust onbekwaam? Samen met jou kijken we waar jouw bedrijf op dit moment staat en waar je naartoe wilt. Wij helpen je graag op weg met jouw business improvement!

Zit je nog met vragen?

In de verkooptrainingen leer je alles over de verschillende fases van verkoop. Hierbij word je stap voor stap verder geholpen op het gebied van klantgerichte verkoop. Dat begint bij de eerste indruk, het eerste telefoongesprek of mailcontact en dit gaat door tot de offerte en de opdrachtbevestiging.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten