Blog:

Verandermanagement: Hoe voer jij een verandertraject uit?

Verandertrajecten doorvoeren binnen een bedrijf staat bekend als één van de grootste uitdagingen die een organisatie kan hebben. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat niet alleen de technische aspecten en de organisatiestructuur belangrijk zijn, maar dat de “Zachte Kant”, oftewel de werknemers, een steeds grotere rol spelen bij het behalen van de gewenste doelen. 

Hierbij staan 3 factoren centraal.

1. Uiteindelijk gebruik: hoeveel medewerkers omarmen de nieuwe werkwijze?

2. Bekwaamheid: hoe bekwaam zijn medewerkers als de overgang is gemaakt?

3. Snelheid van adoptie: hoe snel betrek je jouw medewerkers bij het veranderproces?

In deze blog gaan we aan de hand van het ADKAR model deze 3 factoren positief beïnvloeden.

Spring snel naar:

Probeer nu commercieel Groeien

Gestructureerde aanpak

Het is belangrijk een gestructureerde aanpak te hanteren om de menselijke kant van verandering zo goed mogelijk te stimuleren. Het ADKAR model is een methodologie van Prosci, het is vooral bedoeld als coachinginstrument om medewerkers te helpen tijdens het veranderproces.

Het model bestaat uit vijf letters. Deze vijf letters vormen de vijf stappen die je moet doorlopen.

Stap 1: Awereness (Bewustzijn)

De eerste stap in het veranderproces is bewust worden van de noodzaak van de verandering.

Zodra je een verandering wil doorvoeren is het van belang dat je jouw medewerkers hier direct bij betrekt en dus ook aangeeft waarom verandering noodzakelijk is.

Als je aangeeft waarom het noodzakelijk is, zullen ze de verandering eerder accepteren. Doe je dit niet dan kan er weerstand ontstaan.

Stap 2: Desire (Verlangen)

De tweede stap is verlangen creëren om deze verandering daadwerkelijk te gaan realiseren.

Een verlangen kan ontstaan uit passie voor het bedrijf, maar het verlangen kan ook ontstaan uit persoonlijk gewin. Als je de verandering goed oppakt, ontstaan er misschien nieuwe doorgroeimogelijkheden zoals een nieuwe (hogere) functie, meer respect van medewerkers, aanzien van management of een salarisverhoging.

Stap 3: Knowledge (Kennis)

Stap drie is kennis opdoen om de verandering te realiseren. Vaak is gebrek aan kennis van medewerkers een boosdoener. Juist omdat het gaat om een verandering kan je niet van je medewerkers verwachten dat ze de kennis al hebben om de verandering door te voeren. Het is dus van belang dat ze eerst genoeg kennis hebben. Mensen moeten uiteindelijk in staat zijn om kennis om te zetten in acties.

Stap 4: Ability (Bekwaamheid)

Bekwaamheid is daarom ook de vierde stap en geeft aan of mensen in staat zijn om de gewenste verandering te kunnen realiseren. Sommige mensen hebben wel de competenties om de verandering te realiseren en anderen weer niet. Help je medewerkers om bekwaam te worden, bied ze cursussen of training aan zodat ze wel bekwaam worden en de verandering kunnen realiseren.

Stap 5: Reinforcement (Versterking)

Als laatste stap zijn er ook acties vereist om de verandering te waarborgen en verder uit te bouwen, oftewel te versterken. Je voorkomt hiermee dat medewerkers terugvallen in oude gewoontes. Blijf daarom continu mensen aanspreken op (foute) oude gewoontes of ga evaluatiegesprekken houden om te vragen hoe het gaat. Dit kost tijd, en wordt tegelijkertijd zeker gewaardeerd. Als medewerkers zien dat jij alles op alles zet om de verandering door te laten voeren, zullen zij dat ook doen.

Business Improvement

Wil jij verandermanagement direct toepassen, maar weet je niet hoe? Of weet jij juist niet of verandermanagement wel geschikt is voor jou? Wij helpen je graag op weg met jouw Business Improvement!

Zit je nog met vragen?

In de verkooptrainingen leer je alles over de verschillende fases van verkoop. Hierbij word je stap voor stap verder geholpen op het gebied van klantgerichte verkoop. Dat begint bij de eerste indruk, het eerste telefoongesprek of mailcontact en dit gaat door tot de offerte en de opdrachtbevestiging.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten