Blog:

Verandermanagement: Hoe ga je succesvol de angst tegen verandering te lijf?

Ken jij ook dat gevoel van die paniek die ineens ontstaat als er iets dreigt te veranderen? Het gevoel dat je de grip kwijt bent? Denk aan veranderingen in de privésfeer waarbij we kleine kinderen groot zien worden met alle perikelen die daarbij horen. Ze zeggen weleens: kleine kinderen kleine zorgen, grote kinderen grote zorgen. Maar ook veranderingen binnen bedrijven, zoals een bedrijfsovername of een enorme groei. Dit zijn allemaal veranderingen waar velen van jullie wellicht al mee te maken hebben gehad en die grote impact hebben en dus ook op weerstand kunnen stuitten. Maar goed, alles en iedereen verandert of we het nu willen of niet. Verandering hoort bij het leven en is een continu doorlopend proces, de kunst is om mee te veranderen met de nieuwe situatie. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat wij mensen echt niet van verandering houden en dus weerstand gaan bieden. Maar waar komt deze angst tegen verandermanagement precies vandaan?

Deze blog gaat kort in op waarom wij moeite hebben met veranderingen en hoe je kunt omgaan met deze weerstand. Misschien lukt het jou, na het lezen van deze blog, om bij een volgende verandering in jouw leven het hoofd koel te houden en te denken in kansen. Change2Success….!

Spring snel naar:

Probeer nu commercieel Groeien

1. Angst voor veranderen

Vaak denken we dat de angst die we voelen de angst is voor de verandering zelf. Dat we dat paniekerige gevoel krijgen omdat we iets nieuws gaan proberen. Niets is minder waar. Vaak is dat gevoel niet het gevolg van de verandering zelf maar eerder de angst het bekende te verlaten en niet weten wat het onbekende je gaat brengen. Ben nu eens eerlijk. Die stabiele basis is toch wel fijn en geeft ook rust, maar stiekem dromen we ook van uitdagingen en kansen. Wij mensen vinden het namelijk vaak helemaal geen probleem om het onbekende te verkennen we zijn van nature ontdekkende en nieuwsgierige wezens. De aard van onze angst zit ‘m dus vaak in het feit dat je nu weet wat je hebt, maar je weet niet wat je straks zult krijgen.

Wanneer is de laatste keer dat jij voor een grote verandering stond?

Herken jij de onzekerheid en het angstige gevoel nog die toen ontstond?

De meeste van ons zullen toch een vorm van onzekerheid gevoeld hebben, maar hoe voelde je je een jaar later?

Waarschijnlijk is alles goed gegaan en ben jij blij geweest met de verandering.

Uiteindelijk went alles vanzelf. Bij de één zal dit sneller gaan dan bij de ander. Als bedrijf moet je hiermee dus rekening houden. Bij een grote verandering binnen een bedrijf kun je niet zomaar verwachten dat je binnen één maand deze grote verandering zonder problemen hebt doorgevoerd. Je hebt binnen je bedrijf te maken met mensen in al zijn facetten en kleuren die ieder op hun beurt omgaan met deze verandering.

2. Bedrijfscultuur

Een belangrijk punt bij verandermanagement is de bedrijfscultuur. Het vormt het hart van je organisatie en is bepalend voor de houding en het gedrag van je medewerkers. Bedrijfscultuur is een ontastbaar en abstract begrip en het kan lastig zijn om deze bloot te leggen. Als de bedrijfscultuur erg traditioneel is dan is de kans ook groot dat veel medewerkers weerstand hebben tegen veranderingen.

De woorden “Zo doen we het altijd” heb je vast wel eens gehoord. Dit is een cultuurvorming die waarschijnlijk onbewust is ontstaan. Het is juist de kunst om met een andere blik naar bepaalde situaties te kijken. Ook weten bijvoorbeeld veel werknemers niet wat de visie of missie van het bedrijf is waar zij werken. Sterker nog, sommige directeuren vinden dit zelfs lastig duidelijk te verwoorden. Het is echter zeer belangrijk om alle neuzen dezelfde richting op te krijgen en de bedrijfscultuur speelt hierin een belangrijke rol.

3. Weerstand

Weerstand is een indirecte uiting van een gevoel van onbehagen of zelfs de zorg bij een medewerker. Het hebben van weerstand hoeft per definitie niet gelijk te staan aan een negatief gevoel. Het hebben van weerstand kan ook een sterke verbondenheid met de organisatie aantonen. Een medewerker kan een eigen mening over de veranderingen hebben, dit als gevolg van bijvoorbeeld een grote betrokkenheid. Het is belangrijk om bij weerstand goed te luisteren naar de medewerkers. Het beste is om hier te kiezen voor een persoonlijke aanpak. Ga één-op-één in gesprek met je medewerkers. Dit kost je weliswaar veel tijd, maar via deze manier kun je meteen inspelen op bezwaren en weerstand en voelen medewerkers zich ook echt serieus genomen. Door echt te luisteren naar hun mening voelt iedereen zich gehoord en is de kans op draagvlak voor de veranderingen groter.

Om de weerstand zo klein mogelijk te houden, is het belangrijk dat je al direct aan het begin van verandermanagement de plannen op een heldere en open manier presenteert en argumenteert. Leg iedereen duidelijk en in begrijpelijke taal de gemaakte keuzes uit en benadruk vooral de positieve kanten van de veranderingen.

Probeer nu commercieel Groeien

4. Business Improvement

Wil jij verandermanagement direct toepassen, maar weet je niet hoe je moet omgaan met weerstand?

Of weet jij juist niet of verandermanagement wel geschikt is voor jou?

Wij helpen je graag op weg met jouw business improvement!

Zit je nog met vragen?

In de verkooptrainingen leer je alles over de verschillende fases van verkoop. Hierbij word je stap voor stap verder geholpen op het gebied van klantgerichte verkoop. Dat begint bij de eerste indruk, het eerste telefoongesprek of mailcontact en dit gaat door tot de offerte en de opdrachtbevestiging.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten