Blog:

Verandermanagement: Heeft jouw bedrijf nog bestaansrecht? Het medicijn: Verandering

Elk bedrijf is vroeg of laat toe aan verandering; of je nu een kleine of een grote speler op de markt bent, de conclusie blijft dezelfde……….

“Verandermanagement is noodzakelijk voor de continuïteit van jouw bedrijf”. Vroeger kon je met één goed businessmodel best een poosje vooruit, maar tegenwoordig lukt dat niet meer. De huidige maatschappij is enorm aan het veranderen waardoor jouw businessmodel sneller verouderd raakt en je dus op zoek moet naar nieuwe mogelijkheden om het bestaansrecht van jouw bedrijf te waarborgen. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw organisatie zich continu blijft veranderen en aanpassen?

Spring snel naar:

Probeer nu commercieel Groeien

1. Het is belangrijk dat we eerst even stil staan bij het woord "verandering"

Wat betekent dit nu precies? Vaak denken we dan direct aan nieuwe ontwikkelingen, zoals nieuwe markten betreden, nieuwe producten ontwikkelen of kostbare nieuwe producten aanschaffen. Dit is echter niet altijd noodzakelijk. De officiële definitie van veranderen is namelijk:

“ Het weglaten, verwijdering, toevoeging of vervanging van een onderdeel of onderdelen “.

Een verandering hoeft dus niet altijd een grote ingreep te zijn terwijl veel mensen bij het woord verandering daar wel aan denken.

2. Ieder zijn eigen aanpak

Als je tien directeuren of managers vraagt wat ze onder verandermanagement verstaan, krijg je waarschijnlijk tien verschillende antwoorden. Elk bedrijf heeft namelijk te maken met zijn eigen leercurve. Het is dus ook vanzelfsprekend dat elk bedrijf een andere aanpak nodig heeft. Daarom is het noodzakelijk om je bedrijf eerst goed te analyseren. Zijn jouw medewerkers, strategieën, huidige bedrijfscultuur en processen in balans? Hoe staat jouw organisatie er op dit moment voor? Waar wil je naar toe? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf continu moet blijven stellen om de huidige maatschappij de baas te blijven.

3. Wat is belangrijk bij verandermanagement en waarom?

Zachte kant

Bij verandermanagement hebben we te maken met meerdere kanten. Het is niet alleen een proces met aandacht voor de technische aspecten en de organisatiestructuur maar juist ook aandacht voor de ‘zachte kant’ (jouw werknemers). Deze kant van veranderen wordt namelijk steeds belangrijker.

De werknemers bepalen grotendeels het succes van een verandering en het is dus extreem belangrijk de verandering goed te communiceren aan de medewerkers en het veranderproces goed te begeleiden. Veranderen is namelijk lastig en lukt niet van de ene op de andere dag.

Eerst klein denken, dan pas groot

Mensen zien vaak op tegen veranderingen en zeker als het om grote veranderingen gaat.

Dit komt omdat ze de verandering te groot maken. Ze denken in termen van perfectie. Ze richten zich blind op het einddoel. Maar waarom denken mensen gelijk zo groot? De kunst is juist om eerst klein te denken en dit uit te bouwen naar iets groots. Als we naar de natuur kijken, dan zien we dat veranderingen zich meestal heel geleidelijk voltrekken. In zulke kleine stapjes dat het nauwelijks opvalt… tot het resultaat gigantisch is.

  • Van zaadje tot boom.
  • Van briesje tot storm.
  • Zelfs een tsunami begint als een golfje.

 

De kunst is dus om een verandering zo gelijkmatig door te voeren zodat we er weinig van merken.

Begin daarom eerst met kleine verandering om deze vervolgens uit te bouwen. Het eindresultaat is uiteindelijk een grote verandering die in kleine stapjes wordt gerealiseerd. Op deze manier kunnen jouw werknemers de veranderingen langzaam toepassen en accepteren en wordt de verandering binnen jouw bedrijf een groot succes.

Probeer nu commercieel Groeien

4. Business Improvement

Wil jij verandermanagement direct toepassen, maar weet je niet hoe je moet omgaan met weerstand? Of weet jij juist niet of verandermanagement wel geschikt is voor jou?

Ik help je graag op weg met jouw business improvement!

Zit je nog met vragen?

In de verkooptrainingen leer je alles over de verschillende fases van verkoop. Hierbij word je stap voor stap verder geholpen op het gebied van klantgerichte verkoop. Dat begint bij de eerste indruk, het eerste telefoongesprek of mailcontact en dit gaat door tot de offerte en de opdrachtbevestiging.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten