Blog:

Verandermanagement: 9 stappen voor een succesvol veranderproces

Stil blijven staan is tegenwoordig geen optie meer, iedereen heeft elke dag wel activiteiten gepland. Al deze activiteiten zijn noodzakelijk om de zaakjes op orde te houden. Want als je geen energie meer in je werk, gezin, vrienden of hobby’s steekt, kan je maar één conclusie trekken: vroeg of laat gaat het een keer mis. Als je mee wilt blijven doen in de huidige maatschappij, is ‘alles bij het oude houden’ onmogelijk. Want als jij achterover gaat leunen gaat de concurrentie je voorbij. De kunst is om continu te veranderen en te innoveren.

In deze blog ga ik 9 stappen doorlopen die kunnen bijdrage aan een succesvol veranderproces!

Spring snel naar:

Probeer nu commercieel Groeien

9 stappen voor een succesvol veranderproces

1. Wat is je DNA? Je passie? Waarom doe je wat doet? De Golden Circle van Sinek is een mooie theorie om dit in kaart te brengen voor je organisatie. Als je weet wie je bent, weet je ook waarin je je onderscheidt van de rest.

2. Waar wil je naar toe? Oftewel ‘de stip op de horizon’. Dat klinkt vaag, maar dat is precies de bedoeling. Die stip is een soort richtingaanwijzer, lokaas en bindmiddel ineen. Je geeft ermee aan ‘Waar wil je met z’n allen naartoe’?

3. Wat zijn de kernwaarden van je organisatie? Hierbij moet de positionering van de organisatie duidelijk zijn. Is klantvriendelijk en klantgericht hetzelfde? Het zijn beide goede kernwaarden, maar er is verschil in interpretatie.

4. Bedenk een motto. Dit kan een algemeen motto zijn maar je kunt ook een (sub)motto bedenken. Wil je bijvoorbeeld dat werknemers papier niet meer in de afvalbak gooien, maar in de papierbak? Dan zou je een bord boven de papierbak kunnen hangen met de tekst “Papier? Geef dat maar hier”. Als je vervolgens dit bord laat opvallen door het wat kleur te geven maak je werknemers meer bewust.

5. Voer gesprekken: maak zo nu en dan een praatje met je medewerkers, de praktijk laat zien dat dit gewaardeerd wordt.

6. Heb je een succesmoment? Vier deze successen met je werknemers. Zorg bijvoorbeeld een keer voor taart na een grote opdracht die behaald is.

7. Eenmaal een koers gekozen, houd hier dan ook aan vast. Hiermee laat je je medewerkers zien dat wat je zegt je ook uitvoert. Als echter blijkt dat jouw koers geen vruchten afwerpt, kies je natuurlijk een andere richting, maar nooit zonder je medewerkers hierover duidelijk te informeren.

8. Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd zeggen ze wel eens. Zorg dat je zelf positief over de verandering bent, want als jij enthousiast en positief bent zullen je medewerkers dit ook zijn. Merk je dat er op de werkvloer geklaagd wordt? Probeer dit op te lossen met positiviteit en humor.

9. Als laatste stap is het ontzettend belangrijk dat je je werknemers ook de tools geeft om het veranderproces uit te voeren. Moeten ze bepaalde middelen hebben? Zorg dan dat je die middelen in huis hebt. Moeten ze nieuwe kennis op doen? Train dan je werknemers.

Conclusie

In deze blog heb ik je 9 stappen gegeven die kunnen bijdrage aan een succesvol veranderproces. Heb jij hulp nodig bij jouw Business Improvement? Of weet je niet goed welke training voor jou geschikt is? Neem gerust contact met mij op, ik help je graag!

Zit je nog met vragen?

In de verkooptrainingen leer je alles over de verschillende fases van verkoop. Hierbij word je stap voor stap verder geholpen op het gebied van klantgerichte verkoop. Dat begint bij de eerste indruk, het eerste telefoongesprek of mailcontact en dit gaat door tot de offerte en de opdrachtbevestiging.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten