Blog:

Sales en marketing: hoe zorgen deze twee samen voor meer leads?

Sales en Marketing: twee verschillende disciplines die niet zonder en niet met elkaar kunnen. Marketeers en verkopers zijn net als Bert en Ernie: ze kunnen elkaar in de haren vliegen, maar elkaar daarna ook weer omarmen. Sales kijkt bijvoorbeeld met een boos gezicht naar Marketing, omdat Marketing volgens hen geld over de balk smijt. En Marketing op zijn beurt kijkt naar Sales als arrogante haantjes die met de eer gaan strijken.

Marketing en Sales werken niet altijd goed samen. En dat is jammer, want een slechte relatie zorgt voor een lagere omzet. Uit onderzoek van de Aberdeen Group blijkt dat een goede relatie tussen Marketing en Sales zorgt voor een jaarlijkse bedrijfsgroei van 20 procent. Dat klinkt verleidelijk, toch? Hoe zorg je er als bedrijf dan voor dat Marketing en Sales beter gaan samenwerken? En dat ze dus samen ook meer omzet oftewel meer leads binnenhalen? Wij geven je enkele tips zodat Marketing en Sales dichter bij elkaar komen en je deuren kunt openen naar meer leads.

Spring snel naar:

Probeer nu commercieel Groeien

1. Heb duidelijk voor ogen wie je leads zijn

Bepaal samen met Marketing en Sales wat er wordt verstaan onder een lead. Dan spreek je dezelfde taal en weet iedereen wat er precies bedoeld wordt. Definieer duidelijk aan welke eisen een lead moet voldoen voordat het daadwerkelijk een lead genoemd mag worden. Welk gedrag moet een lead bijvoorbeeld vertonen? Een lead kan voor elk bedrijf een andere definitie hebben, maak hier daarom duidelijke afspraken over.

2. Stel gezamenlijke doelen op

Om beter samen te werken, is het belangrijk dat je gezamenlijke doelen opstelt voor het verzamelen van leads. Stel gezamenlijke KPI’s op, bijvoorbeeld het aantal websitebezoekers per maand, aantal ingevulde websiteformulieren of het aantal nieuwe aanmeldingen voor je nieuwsbrief.

3. Maak een gedeelde rapportage

Om ervoor te zorgen dat de beide afdelingen beter samenwerken, is het belangrijk dat iedereen kan zien hoe er gepresteerd wordt. Creëer een rapportage die helder is en concreet en deel deze tegelijk met Sales en Marketing. Kies voor één dashboard zodat je precies ziet hoe het ervoor staat en je tijdig kunt bijsturen.

Probeer nu commercieel Groeien

4. Zorg voor een goede communicatie

Het is een open deur, maar toch trappen we deze eventjes in. Zorg voor een goede communicatie tussen Sales en Marketing. Dit doe je door bijvoorbeeld wekelijks een gezamenlijk overleg te houden tussen Sales en Marketing waarbij de gedeelde rapportage wordt besproken. Bespreek wat er goed gaat bij het binnenhalen van leads en wat er verbeterd kan worden. Ook een gezamenlijk intranet draagt bij aan betere communicatie tussen deze beide afdelingen. Door goed te communiceren, blijven zowel Sales als Marketing betrokken en is er een betere samenwerking.

Conclusie

In de inleiding zei ik het al: een goede relatie tussen Sales en Marketing zorgt voor een jaarlijkse bedrijfsgroei van 20 procent. Een betere relatie tussen Sales en Marketing kan dus meer deuren openen naar meer leads.

Zit je nog met vragen?

In de verkooptrainingen leer je alles over de verschillende fases van verkoop. Hierbij word je stap voor stap verder geholpen op het gebied van klantgerichte verkoop. Dat begint bij de eerste indruk, het eerste telefoongesprek of mailcontact en dit gaat door tot de offerte en de opdrachtbevestiging.