Blog:

Marketing zonder sales is als een voetbalteam zonder spits

Zowel de marketing- als de salesafdeling hebben één gezamenlijk doel: inkomsten genereren. Maar marketing en sales zijn niet hetzelfde. Als je het verschil niet ziet is de kans groot dat je ze verkeerd inzet en het resultaat uitblijft. Een mooie vergelijking is de volgende:

“Als je niet weet waar de weg is (marketing) loop je als een kip zonder kop rond. Maar als je de weg wel weet te vinden maar je hebt geen voertuig (sales), kan het lang duren voordat je op het eind van je bestemming arriveert“.

Kortom: een goede samenwerking tussen marketing is sales is noodzakelijk voor elk bedrijf.

Spring snel naar:

Probeer nu commercieel Groeien

1. Verschil tussen marketing en sales!

Mensen in de marketing houden zich bezig met de markt. Wat zijn de behoeften van de klant? Wie is je doelgroep? Waarom doe je hetgeen je doet? Dit zijn cruciale vragen om in kaart te krijgen hoe je potentiële klanten kunt benaderen. Eigenlijk leggen marketeers de basis voor verkopers zodat zij de deal kunnen sluiten. Bij sales gaat het over het aan de man brengen van je product of dienst. Zowel marketing als sales hebben één gezamenlijk doel: omzet genereren, maar er zit wel dergelijk verschil tussen de twee. Marketing is een strategisch onderwerp terwijl sales een tactisch onderwerp is. We gaan hier wat dieper op in.

2. Marketing is strategisch

Bij marketing wordt de visie, missie en het doel bepaald. Je bepaalt als bedrijf hoe je jezelf gaat positioneren in de markt. De volgende onderwerpen zijn van belang om inzicht te krijgen in de markt waarin een bedrijf opereert.

  • Merkstrategie & Branding
  • Doelgroep bepaling
  • “Omzet” doelen opstellen
  • Marketingplan opstellen
  • Social media strategie
  • Concurrentie analyse

Er zijn nog veel meer onderwerpen die een marketeer kan behandelen om nog meer inzicht te krijgen in de markt waarin het opereert. Maar het komt er op neer dat marketing de basis en kapstok vormt voor alle verkoopactiviteiten. Zonder al deze kennis wordt het voor de salesafdeling moeilijk om deals sluiten.

3. Sales is tactisch

Sales houdt zich bezig met directe verkoop en het onderhouden van zakenrelaties.

Sales heeft een directe invloed op je winst en omzet, terwijl de marketing dit niet heeft. Bijna elk bedrijf heeft wel een marketingplan in de kast liggen, maar dit plan behoort niet in de kast te liggen maar op het netvlies van elke verkoopmedewerker. De meeste verkopers zullen alles op alles zetten om een deal te sluiten; het enige nadeel is dat verkopers soms gaan afwijken van de visie en missie van het bedrijf. Als het marketingplan in het onbewuste van de verkoper zit levert het gegarandeerd resultaat op, want dan heb je alle neuzen dezelfde richting op staan.

Zit je nog met vragen?

In de verkooptrainingen leer je alles over de verschillende fases van verkoop. Hierbij word je stap voor stap verder geholpen op het gebied van klantgerichte verkoop. Dat begint bij de eerste indruk, het eerste telefoongesprek of mailcontact en dit gaat door tot de offerte en de opdrachtbevestiging.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten