Blog:

Hoe verbeter ik mijn communicatieve vaardigheden? Je leert het met deze 5 tips!

Ben jij wel eens in deze situatie verzeild geraakt? Je bent in gesprek met iemand, vertelt een verhaal en hij onderbreekt jou om zijn mening hierover te geven. Gefrustreerd pak je de denkbeeldige microfoon terug en ga je doodleuk verder met je verhaal. Hij kijkt geïrriteerd, maar laat je gelukkig nu wel uitpraten. In gedachten denk je: “Waarom luístert hij nou nooit”? Dit is slechts één praktijkvoorbeeld waarbij een lesje communicatieve vaardigheden handig is. Een betere wereld van communicatieve vaardigheden begint altijd bij jezelf en daarom geef ik je 5 tips om jouw communicatieve vaardigheden te verbeteren.

Spring snel naar:

Probeer nu commercieel Groeien

Tip 1: Luister naar de ander

We hebben allemaal twee oren en één mond, om twee keer zoveel te kunnen luisteren als praten. Het draait er bij communicatieve vaardigheden om dat je luistert naar de ander. Geef de ander voldoende ruimte en tijd om zijn verhaal te kunnen doen en ga niet direct onderbreken. Goed luisteren is lastiger dan je denkt. Hoe vaak onderbreek jij iemand voordat de ander is uitgepraat? Je doet dit onbewust sneller dan je zelf in eerste instantie in de gaten hebt. We luisteren vaak naar iemand met de bedoeling om zo snel mogelijk in te haken op zijn verhaal. Zonder te wachten tot de ander uitgesproken is en te luisteren naar wat hij/zij zegt. Niet meer doen dus!

Als je luistert naar de ander dan ben je in staat om te begrijpen wat hij of zij bedoelt. Probeer zonder vooroordelen te luisteren naar wat de andere vertelt. Zet je eigen gedachten even opzij zodat je je kunt inleven in de ander. Luister naar de andere persoon door goed te luisteren naar de woorden die hij/zij gebruikt, de intonatie en let ook op lichaamstaal. Pas als je bereid bent om te luisteren, kun je de ander beter begrijpen.

Tip 2: Let op non-verbale signalen

Niet alleen met woorden; ook met non-verbaal gedrag communiceer je. Met non-verbale signalen zoals oogcontact, gebaren en lichaamshouding kun je deels aflezen hoe de ander zich daadwerkelijk voelt. Al deze signalen geven extra informatie en horen aan te sluiten bij de boodschap die je wil vertellen. Kijkt iemand je bijvoorbeeld niet aan? Of houdt hij zijn armen gesloten over elkaar? Dit zijn non-verbale signalen waarmee de andere persoon onbewust iets wil zeggen. Ga niet te direct in op het non-verbale gedrag. Wat je wel kunt doen is de lichaamstaal van de andere persoon beschrijven. Zeg bijvoorbeeld: ”Ik zie dat je mij niet aankijkt. Is er iets dat je wil vertellen?”. Wees ook bewust van non-verbale signalen die je zelf onbewust afgeeft. Let bijvoorbeeld goed op je eigen houding, gezichtsuitdrukking en de gebaren die je maakt.

Tip 3: Vraag door

Doorvragen is een belangrijke communicatieve vaardigheid. Met doorvragen kom je tot de kern en je krijgt meer informatie. Zo kom je er bijvoorbeeld achter wat iemand motiveert en wat diegene belangrijk vindt. Het juiste moment om door te vragen is wanneer je gesprekspartner over bepaalde zaken heeft verteld. Doorvragen doe je door het stellen van open vragen. Een open vraag is een vraag die je niet met “ja” of “nee” kan beantwoorden en die meestal begint met wie, wat, waar, welke, waarom, wanneer en hoe.

Probeer nu commercieel Groeien

Tip 4: Samenvatten

Naast de bovenstaande vaardigheden, is ook samenvatten een belangrijke communicatieve vaardigheid. Samenvatten doe je door in je eigen woorden te herhalen wat de ander heeft gezegd. Als je wilt samenvatten, zeg je bijvoorbeeld: “Als ik het goed begrijp dan bedoel je….. . Door samen te vatten, kun je controleren of je de andere persoon goed begrepen hebt.

Tip 5: Let op je toonhoogte en spreektempo

Dan zijn we nu aangekomen bij de laatste tip. Let tijdens een gesprek ook altijd op je toonhoogte en je spreektempo. Dit bepaalt voor een groot deel hoe je verhaal bij de gesprekspartner binnenkomt. Als je bijvoorbeeld veel stress hebt is het moeilijker om op een rustige toon en tempo te praten. In tegenstelling tot wanneer je erg kalm bent: dan is het veel gemakkelijker om op een rustige toonhoogte en spreektempo te praten.

Conclusie

Goede communicatie vaardigheden zijn de basis voor succes. Heb jij behoefte aan nadere informatie? Kijk dan eens bij een van onze trainingen zoals Communicatieve en Sociale Vaardigheden. Of wat dacht je van Communicatieve vaardigheden voor technische medewerkers? Of sluit een training Communicatieve en Sociale vaardigheden voor binnendienst- en supportmedewerkers beter aan bij jouw behoeften?

Het einde van deze blog is in zicht. Ik heb je 5 tips gegeven om je communicatieve vaardigheden te verbeteren. Welke tip heb jij voor het verbeteren van je communicatieve vaardigheden? Laat het mij weten in een reactie!

Zit je nog met vragen?

In de verkooptrainingen leer je alles over de verschillende fases van verkoop. Hierbij word je stap voor stap verder geholpen op het gebied van klantgerichte verkoop. Dat begint bij de eerste indruk, het eerste telefoongesprek of mailcontact en dit gaat door tot de offerte en de opdrachtbevestiging.