Blog:

Het beoordelingsgesprek: handhaven of afschaffen?

De laatste jaren wordt er door steeds meer bedrijven een streep gezet door beoordelingsgesprekken. Zo schaft Achmea per 1 januari 2019 de beoordelingsgesprekken af. Ze gaan een flexibele aanpak invoeren waarbij doorlopend prestaties, resultaten en ontwikkeling centraal staan. Steeds meer bedrijven zetten hun vraagtekens bij de beoordelingsgesprekken. Want hoe effectief is nu zo’n beoordelingsgesprek? En worden je medewerkers erdoor gemotiveerd of heeft het juist een averechts effect? Vraag jij jezelf af of je het beoordelingsgesprek moet afschaffen? In deze blog ga ik in op het beoordelingsgesprek én kom ik met een oplossing.

Spring snel naar:

Probeer nu commercieel Groeien

1. Verspilling van tijd en geld

Uit een zevenjarig onderzoek van Kilian Wawoe, docent aan de Vrije Universiteit Amsterdam, blijkt dat de processen rondom beoordelingsgesprekken minstens een miljard euro per jaar kosten. Managers en medewerkers zien deze gesprekken als een verspilling van tijd en geld. Ook denken ze dat het beoordelingsgesprek niet leidt tot betere prestaties en tevredenheid van medewerkers.

Probeer nu commercieel Groeien

2. Geen eerlijke beoordeling

Ook de werknemers staan niet positief tegenover deze gesprekken. Uit het onderzoek van Wawoe blijkt dat de beoordelingsscore die werknemers krijgen, maar voor een klein deel gebaseerd is op de prestatie. Andere factoren spelen een rol die niets te maken hebben met prestatie. Zo worden mannen beter beoordeeld dan vrouwen. Dit is niet omdat ze beter zijn, maar omdat ze meer hun mening geven en managers geen zin hebben in een conflict.

3. De oplossing: doorlopende coaching

Er is daarom in het onderzoek gekeken naar bedrijven die het anders aanpakken. Wawoe concludeerde dat teams die op hoog niveau presteren, werken met doorlopende coaching. Medewerkers krijgen het gehele jaar feedback over hoe ze hebben gepresteerd en hoe ze zich kunnen verbeteren. Met coaching richt je je niet op het verleden, maar op de vraag hoe een werknemer beter in zijn werk kan worden. Op deze manier verbeteren de prestaties van werknemers. En niet alleen de prestaties, ook de tevredenheid gaat omhoog. Bovendien heeft coaching nog twee voordelen: het verlaagt de kans op stress en een burn-out.

Probeer nu commercieel Groeien

4. Conclusie

In deze blog heb ik je verteld dat een beoordelingsgesprek veel tijd en geld kost. Het is veel effectiever om doorlopende coaching toe te passen. Wil jij je medewerkers laten groeien en samen een hoger rendement behalen? Ga dan coaching toepassen binnen jouw bedrijf. Ik heb verschillende coachingtrajecten die jou en jouw team helpen op een hoger niveau te komen.

Zit je nog met vragen?

In de verkooptrainingen leer je alles over de verschillende fases van verkoop. Hierbij word je stap voor stap verder geholpen op het gebied van klantgerichte verkoop. Dat begint bij de eerste indruk, het eerste telefoongesprek of mailcontact en dit gaat door tot de offerte en de opdrachtbevestiging.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten