Blog:

De vijf belangrijkste competenties van een salesmanager

Welke competenties heb je als salesmanager nodig en ben jij daar wel geschikt voor?

De meeste salesmanagers zijn manager geworden omdat zij goed zijn in hun vak: verkopen. Een vak waar uiteraard het teamresultaat telt, maar waar je toch vooral bezig bent met je eigen individuele targets en prestaties. Bij de functie als manager ligt de focus alleen niet meer op het individu, maar ook op het salesteam als geheel. Dat vereist andere capaciteiten van jou, namelijk management vaardigheden. Een top salesmanager genereert succes door zijn team intrinsiek te motiveren, om zo de jaarlijkse targets te behalen. Welke competenties heb je als salesmanager nodig en ben jij daar wel geschikt voor? Ik zet vijf competenties voor je op een rijtje.

Spring snel naar:

Probeer nu commercieel Groeien

1. Coaching

Het coachen van je team is misschien wel de belangrijkste competentie uit mijn rijtje. Aangezien je zelf meestal niet meer verantwoordelijk bent voor de day-to-day sales ( hooguit voor strategische klanten) kun jij je ervaring en kennis vooral benutten door deze over te brengen op je teamleden. Middels een continu coaching traject kom je er als manager achter welke hobbels jouw salesteam moet overwinnen en hoe je dat kunt bewerkstelligen. Maar, meer dan je wellicht zou verwachten heeft coaching veel weg van verkopen: je laat je collega’s ontdekken wat het probleem is en laat hen vervolgens zelf met een oplossing komen, in plaats van direct het probleem aan de kaak te stellen. Een moderne verkoper is iemand die feilloos het probleem van de klant kan herkennen en daar een oplossing voor weet te formuleren. In feite doe je als salesmanager precies hetzelfde, maar dan niet voor je klant maar voor je teamleden: jouw interne klanten.

2. Een luisterend oor

Je bent verantwoordelijk voor het succes van het salesteam en daarom zal je tijdig op de hoogte moeten zijn van eventuele problemen. Moedig je salesteam daarom aan om vragen tijdig te stellen, wees open en voorkom zo dat een niet gestelde vraag transformeert naar een probleem dat niet meer op te lossen valt. Scheelt ook weer een onprettig gesprek met je baas. Jij weet hoe het is om een verkoper te zijn en wat de voor- en nadelen en frustraties kunnen zijn. Jij kent het gevoel van een succesvolle deal of juist een deal die klapt. Die ervaring kun je het best benutten door een luisterend oor te zijn voor je teamleden.

3. Recruitment

Het aannemen van nieuwe salesprofessionals zal niet tot de dagelijkse werkzaamheden vallen van een salesmanager. Zeker binnen grotere bedrijven is daar vaak ook een HR afdeling voor beschikbaar. Maar, meer dan bij andere afdelingen, is het van belang dat je zelf betrokken bent bij de werving. Verkoop is geen analytisch vak. Het is een vak van ervaring, motivatie en persoonlijkheid. Wie kan dat beter beoordelen dan iemand die zelf verkoper is/was? Niemand toch? Het zoeken van een nieuwe salesprofessional binnen je team kan een uitdaging zijn, mis-matches kunnen enorm tijd- en kosten rovend zijn. Schets daarom een uitgebreid profiel over de salestijger die jij wilt toevoegen aan je team en neem geen overhaaste beslissingen. Help de HR afdeling bij het bepalen van het soort persoon dat je zoekt.

Probeer nu commercieel Groeien

4. Resultaatgericht

Als salesmanager wordt je, net als in geval van de verkopers, afgerekend op resultaat. De prestaties die jouw team levert bepalen jouw succes en waarschijnlijk ook jouw eigen bonus. Cijfermatig inzicht, resultaatgericht denken en commerciële vaardigheden zijn daarom een must om de targets te behalen. Kijkend naar je team zal je op moeten treden bij tegenvallende resultaten van je team. Daarentegen zal je ook de lat telkens moeten verhogen, zodat de targets een uitdaging blijven. Als salesmanager is het binnenhalen van omzet dan ook niet voldoende. Samen met de inkopers, productmanagers en controllers zul je naar de prijszetting van je producten en/of diensten moeten kijken. Want naast omzet is voor jou ook de marge belangrijk.

5. Leiderschap

Tenslotte is een goede salesmanager natuurlijk een echte leider. Een ervaringsdeskundige in het vak, die dat ook nog eens met verve weet over te brengen op zijn team. Het creëren en delen van je visie zal het salesteam inspireren tot het behalen van de targets die binnen jouw visie passen. Inspireer, innoveer en maak van jouw team een geoliede salesmachine!

Probeer nu commercieel Groeien

Zit je nog met vragen?

In de verkooptrainingen leer je alles over de verschillende fases van verkoop. Hierbij word je stap voor stap verder geholpen op het gebied van klantgerichte verkoop. Dat begint bij de eerste indruk, het eerste telefoongesprek of mailcontact en dit gaat door tot de offerte en de opdrachtbevestiging.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten