Blog:

Bedrijfscultuur: wat is het en wat heb je er aan?

We hebben het er vaak over, maar kunnen er ook niet echt de vinger achter krijgen: de bedrijfscultuur. We weten dat het de prestaties en daarmee resultaten van ons bedrijf beïnvloedt, maar weten niet precies hoe. Het begrip bedrijfscultuur wordt omschreven als een patroon van normen, waarden, verwachtingen en doeleinden binnen een organisatie. Is dat alles, of is er meer? Wat betekent het precies, en wat hebben we er aan?

Spring snel naar:

Probeer nu commercieel Groeien

1. De definitie van bedrijfscultuur

Voor de term bedrijfscultuur zijn allerlei verschillende definities te vinden. Uiteindelijk ligt het begrijp cultuur eraan ten grondslag. Volgens Geert Hofstede, die internationaal bekend staat op het vlak van cultuurstudie, staat cultuur voor de collectieve mentale programmering van een groep of categorie mensen, waarmee ze zich onderscheiden van anderen. Een groep met dezelfde normen en waarden. Dat is gelijk eigenlijk ook wel een hele mooie omschrijving waarmee we de term bedrijfscultuur kunnen verklaren. Een groepsgevoel binnen een afdeling of bedrijf, dat er voor zorgt dat er beter of slechter gepresteerd wordt dan concurrenten die op papier hetzelfde kunnen en doen. De kracht van het collectief, waardoor een op papier matig elftal zoals Leicester City ineens kampioen van Engeland kan worden. Dát is bedrijfscultuur. Een sterke bedrijfscultuur kan er voor zorgen dat de organisatie zich onderscheidt van andere groepen met een andere cultuur. Het is dus als het ware de collectieve mindset van het bedrijf. Een mindset van waarden, normen, rituelen en symbolen.

Probeer nu commercieel Groeien

2. Wat hebben we er aan?

Het resultaat van je bedrijf is voor een groot deel afhankelijk van de heersende bedrijfscultuur. Het belang is daarmee dan ook gelijk duidelijk. Helaas onderschatten nog altijd veel organisaties het fenomeen. Met name omdat het valt onder de lastig te beïnvloeden en omschrijven ‘softe’ factoren. Cultuur kun je niet makkelijk omvatten, in richtlijnen opnemen of beïnvloeden. We hebben net het voorbeeld van Leicester City al benoemd. Trainer Claudio Renieri omschreef onlangs in enkele woorden zeer treffend de bedrijfscultuur binnen zijn team: ‘we weten dat we kwalitatief minder zijn dan een groot aantal van onze concurrenten. Op het moment dat we denken beter te zijn dan anderen, lopen we tegen een 4-0 nederlaag aan.’ Een schitterende omschrijving. We kennen onze beperkingen en vechten dus voor elke meter.

Het is dan ook direct duidelijk welk type speler niet binnen die cultuur (en dus het elftal) zal passen. Bedrijfscultuur is niet voor niks steeds vaker een reden om sollicitanten niet aan te nemen en zelfs ook steeds vaker een reden voor vertrek. Vooral jonge medewerkers verlaten sneller een bedrijf als ze geen match voelen op het vlak van normen, waarden en motivatie. Een sollicitatieproces wordt dan ook steeds belangrijker. Niet alleen om middels een assessment iemands intelligentie te kunnen beoordelen, maar vooral ook om de ‘softe’ variabelen te matchen, zoals bedrijfscultuur.

3. Hoe herken of bouw je een sterke bedrijfscultuur?

Heeft jouw bedrijf een duidelijke en krachtige bedrijfscultuur die bijdraagt aan succes? Om die vraag te kunnen beantwoorden is het allereerst belangrijk om de heersende cultuur te achterhalen en te beoordelen of deze voldoet aan de gewenste situatie. Een sterke bedrijfscultuur is te herkennen aan een aantal variabelen:

 

Verbindend management

Managers en leiders die het goede voorbeeld geven en de bedrijfscultuur bewust ondersteunen of zelfs sturen, zijn van groot belang. Managers die afdelingen en mensen verbinden en hun team samenstellen op basis van aanvullende kwaliteiten en ambities.

 

Het ‘wij’ gevoel

Als het Nederlands elftal wint, dan zijn het ‘onze jongens’. WIJ hebben gewonnen. Maar verliezen ze, dan hebben ZIJ het slecht gedaan. Wat is de taal van je organisatie en onderling tussen afdelingen wanneer het even minder goed gaat? Hebben ze het nog altijd over ‘wij’, dan heb je waarschijnlijk te maken met een sterke bedrijfscultuur.

 

De teamsamenstelling

Een sterke cultuur valt of staat met de samenstelling van het team, en het respect van de teamleden onderling. Kent en respecteert men elkaars sterke maar ook zwakke punten. Botsende persoonlijkheden kunnen je team en de cultuur enorm versterken, op voorwaarde dat ze respectvol met elkaar om kunnen gaan.

 

Business Improvement

Wat is jouw geheim? Hoe draag jij bij aan de bedrijfscultuur binnen je organisatie? Jouw medewerkers vormen de dynamische verbinding tussen strategie, organisatie en cultuur. Onze business improvement trainingen kunnen je helpen het maximale uit je mensen te halen en te bouwen aan een sterke bedrijfscultuur.

Zit je nog met vragen?

In de verkooptrainingen leer je alles over de verschillende fases van verkoop. Hierbij word je stap voor stap verder geholpen op het gebied van klantgerichte verkoop. Dat begint bij de eerste indruk, het eerste telefoongesprek of mailcontact en dit gaat door tot de offerte en de opdrachtbevestiging.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten