Blog:

5 tips zodat jij met een gerust gevoel met vakantie gaat

De vakantie staat voor velen weer voor de deur. Na weken van aftellen is het dan zover: je hebt bijna vakantie. Maar voordat het eindelijk zover is, kijk je als een berg op tegen alle werkzaamheden die je nog moet verrichten. Hoe ga je in hemelsnaam al dat werk afkrijgen voordat je met vakantie gaat? Er zitten maar 8 uur in een werkdag en je moet nog 1001 taken volbrengen. Help! Loopt het zweet al over je voorhoofd? Geen nood: Kenneth Smit to rescue! In deze blog geven we jou 5 tips zodat je op tijd met vakantie kunt gaan en met een gerust gevoel je kantoordeur achter je dicht kunt trekken.

Spring snel naar:

Probeer nu commercieel Groeien

Tip 1: Maak een to-do lijstje

Waarschijnlijk maak je al regelmatig (maandelijks, wekelijks of dagelijks) een to-do lijst. Pak je to-do lijstje erbij en bekijk wat je voor je vakantie kunt afronden. Doe dit ruim vantevoren, bijvoorbeeld een maand voordat je met vakantie gaat. Ga bij jezelf na: wat kan ik zelf nog afronden en welke taken moet ik overdragen aan een collega? Een realistische blik is belangrijk: wees jezelf ervan bewust dat je geen oppergod bent. Je kunt maar één taak tegelijk doen. Bepaal voor jezelf wat je nog gaat doen voordat je met vakantie gaat en wat kan wachten tot na je vakantie.

En maak voordat je met vakantie gaat, je to-do lijst voor ná je vakantie compleet. Zo weet je precies wat je na je vakantie te wachten staat. Dit zorgt voor rust in je hoofd en het kost je dan minder moeite om er weer in te komen.

Tip 2: Stel je back-to-office datum een paar dagen later in

Voordat je met vakantie gaat, stel je een out-of-office melding in op je werkmail. Zet in deze melding je terugkomst bewust een paar dagen later (bijvoorbeeld twee). Hoeveel dagen later je het beste kunt invullen, is afhankelijk van de hoeveelheid ruimte die je nodig hebt om je e-mails goed te kunnen verwerken. Door opzettelijk de datum wat later in te vullen, heb je bij terugkomst meer tijd voor je inbox en kun je gemakkelijker prioriteiten stellen. En nog een bijkomend voordeel: het helpt ook tegen de stress en onrust doordat externe partijen mogelijk verwachten dat je bij terugkomst meteen op hun e-mails reageert.

Tip 3: Plan geen afspraken in

Om met een gerust gevoel op vakantie te gaan, plan je geen afspraken in. Plan bijvoorbeeld twee dagen voor je laatste werkdag geen afspraken in. Hierdoor kun je je resterende tijd goed gebruiken om je to-do lijstje af te vinken. En door geen afspraken in te plannen, creëer je geen nieuwe taken en kun je je volledig focussen op de nog resterende taken. Is het niet inplannen van afspraken bij jouw baan niet mogelijk? Beperk het dan tot een minimum.

Probeer nu commercieel Groeien

Tip 4: Regel een vervanger

Tijdens je vakantie moet iemand jouw taken overnemen. Regel wie van je collega’s het aanspreekpunt wordt voor de werkzaamheden die jij doet. Diegene moet ook precies weten wat jouw functie inhoudt en met welke lopende projecten je bezig bent. Draag je taken duidelijk over zodat die persoon precies weet wat hij of zij moet doen. En vermeld de naam en contactgegevens van je vervanger in je out-of-office melding zodat belangrijke zaken gewoon door kunnen lopen.

Tip 5: Laat je werk thuis

Vakantie is vakantie en dat betekent dat je niet met je werk bezig bent. Breng jezelf dan ook niet in de verleiding om te werken door je werkmail te openen of even het intranet te checken. Want als je eenmaal begint met werken, ben je zo een paar uur verder… Kan het werk niet zonder jou tijdens jouw vakantie? Spreek dan af dat je bereikbaar bent op vaste tijdstippen. Wanneer je collega’s weten dat je elke werkdag van 10 tot 11 uur bereikbaar bent dan heb je de rest van de dag voor jezelf. Dan kun jij lekker een frisse duik nemen, een safaritocht maken of gaan shoppen op de boulevard.

Conclusie

Met bovenstaande tips kun jij met een gerust gevoel met vakantie gaan. Wil jij na je vakantie dat fijne vakantie gevoel behouden en baas blijven over je eigen agenda? Volg dan een time management training.

Zit je nog met vragen?

In de verkooptrainingen leer je alles over de verschillende fases van verkoop. Hierbij word je stap voor stap verder geholpen op het gebied van klantgerichte verkoop. Dat begint bij de eerste indruk, het eerste telefoongesprek of mailcontact en dit gaat door tot de offerte en de opdrachtbevestiging.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten