Blog:

5 tips voor een betere samenwerking tussen Marketing & Sales

Marketing en Sales zijn twee cruciale afdelingen voor een bedrijf. Zonder marketing ontstaat er geen behoefte naar een product of dienst en zonder sales zou die behoefte niet vervuld kunnen worden. In praktijk blijkt dat deze twee afdelingen niet altijd even goed samenwerken, terwijl juist daar de sleutel tot succes ligt.

In deze blog geven we een aantal bruikbare tips die de samenwerking tussen Marketing en Sales kan verbeteren.

Spring snel naar:

Probeer nu commercieel Groeien

Wanneer wordt een lead doorgezet naar sales?

Allereerst is het belangrijk om goed in kaart te hebben wanneer een lead moeten worden doorgezet naar de salesafdeling. Dit is een belangrijke vraag, want dit verschilt per bedrijf. Stel een klant downloadt op de website een brochure, is dit dan al gelijk een lead en kun je die doorzetten naar de salesafdeling? Of wacht je eerst nog even af of de potentiële klant verder nog wat gaat doen? Dit soort vragen moet zowel voor de sales- als marketingafdeling helder zijn, daarom is de eerste tip.

Tip 1: Classificeer je leads

Het is belangrijk om je leads te classificeren. Doe dit bijvoorbeeld met een puntensysteem. Bezoekt iemand de website? Dan krijgt hij of zij één punt. Download iemand een brochure? Dan krijgt diegene acht punten. Schrijft iemand zich in voor de nieuwsbrief? Dan krijgt hij tien punten. Uiteindelijk bouw je per klant een profiel op, en kun je op basis van punten een profiel opstellen. Iemand met 30 punten is dus een kwalitatief betere lead dan iemand met tien punten.

Tip 2: Lead kwaliteit boven kwantiteit

Er wordt nog teveel gestuurd op het binnenhalen van zoveel mogelijk leads, terwijl een kwaliteitsfocus wonderen zal doen. Niet alleen om het conversiepercentage te verhogen, maar ook voor het ervaren van succes. Sales zal daarmee steeds vaker het gevoel krijgen dat met steeds minder inspanning een deal gesloten wordt.

Probeer nu commercieel Groeien

Tip 3: Maak een klantprofiel

“If you can’t define them, you can’t find them”. Misschien heb je deze uitspraak wel eens gehoord.

Bepaal wie je klanten zijn! Weet tegen wie je het hebt, waar ze mee zitten, waar jij ze mee kan helpen, hoe je ze aanspreekt en waar ze te vinden zijn. Zorg dat zowel de marketingafdeling als de salesafdelingen dit helder hebben, anders zullen er geen resultaten geboekt worden. Maak hier tijd voor vrij in een vergadering of ga brainstormen met beide afdelingen.

Tip 4: Deel targets (doelstellingen) met elkaar

Het woord ‘target’ is in sales veelgehoord, maar ook marketeers hebben targets die zij moeten behalen. Vaak liggen deze targets dicht bij elkaar, maar weten beide afdelingen dit niet van elkaar. Een target voor een marketeer zou kunnen zijn: genereer minimaal 50 leads. Vervolgens kun je deze target voor de salesafdeling vertalen in bijvoorbeeld: genereer minimaal 25 transacties. Deze transacties kunnen alleen gegenereerd worden indien er genoeg leads zijn. Kortom, deel targets met elkaar want ze liggen dichterbij dan je zou denken.

Tip 5: Zorg dat de klant de gezamenlijke uitdaging is

Het woord ‘target’ is in sales veelgehoord, maar ook marketeers hebben targets die zij moeten behalen. Vaak liggen deze targets dicht bij elkaar, maar weten beide afdelingen dit niet van elkaar. Een target voor een marketeer zou kunnen zijn: genereer minimaal 50 leads. Vervolgens kun je deze target voor de salesafdeling vertalen in bijvoorbeeld: genereer minimaal 25 transacties. Deze transacties kunnen alleen gegenereerd worden indien er genoeg leads zijn. Kortom, deel targets met elkaar want ze liggen dichterbij dan je zou denken.

Zit je nog met vragen?

In de verkooptrainingen leer je alles over de verschillende fases van verkoop. Hierbij word je stap voor stap verder geholpen op het gebied van klantgerichte verkoop. Dat begint bij de eerste indruk, het eerste telefoongesprek of mailcontact en dit gaat door tot de offerte en de opdrachtbevestiging.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten