Blog:

5 Tips over hoe je om kunt gaan met een openstaande factuur.

Herken je het onderwerp van deze blog: ‘Openstaande factuur’? Je hebt er ongetwijfeld weleens mee te maken. Uit onderzoek van Graydon* blijkt: grote bedrijven betalen MKB steeds later, ondanks de nieuwe wet die sinds 2017 van kracht is. Dat houdt in dat jij (of een van je medewerkers) naast dagelijkse activiteiten mogelijk teveel tijd moet besteden aan uitstaande vorderingen. Een praktisch en daadkrachtig debiteurenbeheer zorgt ervoor dat je klant op tijd betaalt en bovendien een tevreden klant blijft. Je verbetert daarmee de liquiditeit van je bedrijf en bespaart onnodige rentekosten. Hieronder vijf praktische tips voor een effectiever debiteurenbeheer.

Spring snel naar:

1. Bereid je goed voor

Voordat je telefonisch contact opneemt met de debiteur, is het van belang dat je het gesprek goed voorbereidt. Neem de betreffende factuur erbij en kijk of er bijvoorbeeld een klacht over is. Kijk ook naar de betaalmoraal van de klant: hoe snel betaalde hij de voorgaande facturen? En wellicht zijn er al eerder betaalafspraken met deze klant gemaakt. In dat geval is het van belang te weten in hoeverre hij eerder gemaakte afspraken nakwam.

Probeer nu commercieel Groeien

2. Spreek met de juiste persoon

Het lijkt een open deur, maar toch noem ik het: zorg dat je in contact komt met degene die ook verantwoordelijk is voor de openstaande factuur. Daarmee voorkom je dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Vraag ook naar het directe telefoonnummer en e-mailadres van deze persoon en naar een mogelijk vaste wekelijkse betaaldag. En is de persoon dagelijks aanwezig? Leg al deze gegevens vast, zodat je bij een mogelijk vervolg altijd snel en direct de juiste persoon aan de lijn krijgt of direct kunt mailen.

3. Zorg dat je het eens bent met elkaar

Klinkt wellicht vreemd, maar het praat een stuk prettiger indien je beiden vindt dat de openstaande factuur reeds voldaan had moeten zijn. Dan kan daarover in ieder geval geen discussie meer ontstaan en kun je werken aan een oplossing om de factuur zo snel mogelijk alsnog betaald te krijgen. Want dat is tenslotte het doel.

Probeer nu commercieel Groeien

4. Pareer weerstand en smoezen

In de praktijk blijkt: sommigen halen werkelijk alle denkbare bezwaren, smoezen en andere weerstand uit de kast waarom ze tot op heden niet hebben betaald (en dat mogelijk op korte termijn ook niet zullen of kunnen doen). Het is in zo’n situatie belangrijk om vriendelijk te blijven en discussie te vermijden. Vervolgens de weerstand ombuigen en telkens terug naar het doel: spoedige betaling van de openstaande factuur. Laat je niet om de tuin leiden!

5. Leg gemaakte afspraken vast

Nadat je het debiteurengesprek hebt afgerond leg je de gemaakte afspraken vast over wat wanneer wordt voldaan. Dit kan per mail naar het direct e-mailadres van de verantwoordelijke. Daarmee zorg je ervoor dat je professioneel overkomt en dat draagt eraan bij dat jouw debiteur eerder bereid is de gemaakte afspraken na te komen en daarmee de openstaande factuur te voldoen. Communiceer ook intern hetgeen je met de debiteur hebt afgesproken zodat jouw collega’s op de hoogte zijn.

Zit je nog met vragen?

In de verkooptrainingen leer je alles over de verschillende fases van verkoop. Hierbij word je stap voor stap verder geholpen op het gebied van klantgerichte verkoop. Dat begint bij de eerste indruk, het eerste telefoongesprek of mailcontact en dit gaat door tot de offerte en de opdrachtbevestiging.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten