Blog:

Vijf tips om beter te zijn dan je concurrent.

Jij en je concurrent verkopen beiden een waardevol product of dienst. De prijzen en ook de voorwaarden zijn vergelijkbaar. Jullie werken beiden voor een prima organisatie. Maar wat maakt dan precies het verschil? Jij! Om te winnen van je concurrent moet je beter (of slimmer) zijn dan de ander. Klinkt simpel, maar dat is zeker niet eenvoudig. ‘Gewoon goed’ is vandaag de dag niet goed genoeg; je maakt het verschil door beter dan goed te zijn. Als jij beter wilt zijn dan je concurrent, is er een aantal manieren waarop je dat kunt bereiken. In dit artikel delen wij vijf adviezen waar je je voordeel mee kunt doen.

Spring snel naar:

1. Blijf op de hoogte van jouw vak.

Salesprofessionals zijn over het algemeen geen fanatieke lezers. Dat is goed nieuws, want dat betekent dat lezen over het vak een eenvoudige manier is om een kennisvoorsprong op te bouwen. Er is zoveel interessants, boeiends en verrassends te lezen over sales, communicatie, leiderschap, beïnvloeding, gedrag, marketing, en meer. Om het enigszins behapbaar maar wel effectief te maken adviseer ik je om tenminste één boek per drie maanden te lezen, je daarnaast te abonneren op relevante nieuwsbrieven en 2-wekelijks een blog te lezen over je vak. Als je vervolgens uit elk artikel of boek één waardevol inzicht haalt en maandelijks hetzelfde doet met de informatie uit blogs of nieuwsbrieven, resulteert dat al snel in 16 nieuwe salesideeën per jaar!

Probeer nu commercieel Groeien

2. Trainen, trainen, trainen.

Het is een cliché, maar nog steeds actueel: de verhouding tussen trainen en de praktijk van topsporters ligt op ongeveer 80-20. Bij salesprofessionals ligt die verhouding vaak omgekeerd. Of nog minder. De tijd die aan goede, effectieve training wordt besteed steekt wel heel mager af bij de uren die in de praktijk worden gemaakt. Jammer, want als je meer tijd investeert in praktijkgerichte training haal je meer rendement uit je salespraktijk. Dit betekent niet persé dat je meer uren in een trainingszaal moet doorbrengen. Je kunt bijvoorbeeld ook denken aan het oefenen in een online training, sparren met je salesmanager of je partner kun je jouw vaardigheden verder versterken.

3. Leer het van de beste en word een meester.

Het is helemaal geen schande om te leren van die collega die he beste presteert. Hij of zij werkt voor hetzelfde bedrijf, met hetzelfde aanbod onder dezelfde omstandigheden. De meeste topperformers vinden het leuk om kennis, vaardigheden en inzichten te delen, maar dan moet je er wel naar vragen. Werk je als zelfstandige en heb je geen collega’s van wie je kunt leren? Richt je dan op topperformers in jouw branche en nodig ze uit voor een lunch. Geef duidelijk aan waarom en wat je van ze wilt leren en vraag of ze bereid zijn om je te helpen. Natuurlijk is het niet handig om hiervoor je grootste concurrent te benaderen, maar geloof me: er zijn genoeg collega-zelfstandigen die het leuk vinden om te sparren over sales.

4. Vraag niet of je iets al kent, maar hoe goed je erin bent.

Een van de meest voorkomende opmerkingen in trainingen of tijdens het lezen van een artikel of boek over sales: ‘Open deur! Dit ken ik allang, al zo vaak gehoord.’ Mooi. Maar als je je wilt ontwikkelen in het sales-vak is dit niet relevant. Sterker nog, het is een van de meest effectieve dooddoeners voor salesprofessionals die vooral niet beter willen worden in hun vak. Goede verkoopvragen bedenken? Een aansprekende waarde propositie? Commitment verkrijgen? Natuurlijk weet je dat dit belangrijke skills zijn in sales! Maar zeg eens eerlijk: hoe goed ben je erin? En op welke manier kun je er nog beter in worden? En hoe zou dat je helpen in je vak? Deze vragen over de toepassing van vaardigheden leveren je gegarandeerd veel meer op dan uitspraken over ‘het al weten’ ervan. Sales draait om doen. Stel jezelf daarom de juiste vragen over vaardigheden.

5. Kijk naar jezelf en evalueer dat.

Een zeer effectieve verbetertechniek, maar alleen voor professionals die de lat hoog durven te leggen: eerlijke zelfevaluatie. Na elke (sales)meeting beantwoord je drie vragen in een simpele aanteken-app of aantekenboekje. • Wat deed ik goed? • Wat heb ik niet goed gedaan of wat ben ik vergeten? • Wat heb ik geleerd van dit gesprek en wat ga ik de volgende keer concreet anders doen? De tijdsinvestering van deze zelfreflectie bedraagt enkele minuten. De opbrengst? Veel bruikbare inzichten en leermomenten waardoor je steeds opnieuw beter wordt. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen professionele ontwikkeling. Degenen die steeds net iets beter zijn dan hun concurrent zijn degenen die een stap extra zetten. Een stapje in tijd, energie of geld. Als je de juiste keuzes maakt is dit een waardevolle investering in je ontwikkeling, je werkplezier én je resultaat.

Probeer nu commercieel Groeien

Zit je nog met vragen?

In de verkooptrainingen leer je alles over de verschillende fases van verkoop. Hierbij word je stap voor stap verder geholpen op het gebied van klantgerichte verkoop. Dat begint bij de eerste indruk, het eerste telefoongesprek of mailcontact en dit gaat door tot de offerte en de opdrachtbevestiging.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten